Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία (19ος αιώνας)

 Mimes x office document icon ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Προπτυχιακά
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΕΑΡ - Α' ΕΤΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μάθημα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : ΥΠ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ : 3
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λ. Λούβη
   
ΚΩΔΙΚΟΣ 110021  

Περιγραφή ― Η διαμόρφωση της Ευρώπης μετά τη Γαλλική και τη Βιομηχανική Επανάσταση. Η νέα τάξη πραγμάτων μετά την ήττα του Ναπολέοντα και τα πρώτα φιλελεύθερα  κινήματα. Οικονομικοί και κοινωνικοί μετασχηματισμοί. Η μετάβαση από την παράδοση στη νεωτερικότητα. Οι  επαναστάσεις του 1848 στην Ευρώπη. Η δημιουργία των εθνών κρατών. Η ενοποίηση της Ιταλίας και της Γερμανίας. Ο βιομηχανικός καπιταλισμός, οι κοινωνικές ανακατατάξεις, η μετανάστευση, ο συνδικαλισμός και ο σοσιαλισμός, οι αστοί και τα νέα στρώματα.  Οι συγκρούσεις των ευρωπαϊκών εθνικισμών και η πορεία προς τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ολοκλήρωση της Ευρώπης των εθνών.

Σκοποί-Μαθησιακά αποτελέσματα ― Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν σφαιρική αντίληψη της  Ιστορίας και όχι αποσπασματική όπως, λανθασμένα, είχαν  μάθει έως τώρα. Να την κατανοήσουν και όχι να την απομνημονεύσουν. Ειδικότερα, η διδασκαλία του μαθήματος της ευρωπαϊκής ιστορίας αποσκοπεί στην πληρέστερη κατανόηση της περιόδου της νεωτερικότητας και στο να μπορούν οι φοιτητές να τοποθετήσουν την εθνική τους ιστορία και πολιτισμό σε ευρύτερα συμφραζόμενα. Να καταλάβουν τη σημασία που έχει η γνώση της ευρωπαϊκής ιστορίας, προκειμένου να αποκτήσουν όχι μόνο σφαιρική, αλλά και χωρίς προκαταλήψεις ιστορική παιδεία και συνείδηση, συμβατή με τον σύγχρονο κόσμο και τέλος, ότι ο ευρωπαϊκός πολιτισμός δεν είναι μόνο η αρχαιότητα και ο χριστιανισμός, αλλά κυρίως η ανεξιθρησκία, οι αρχές της ισότητας, το κράτος δικαίου, η δημοκρατία και η ανοχή. Τα αναμενόμενα λοιπόν μαθησιακά αποτελέσματα είναι οι φοιτητές να αναπτύξουν κριτική, συγκριτική, αναλυτική και συνθετική ικανότητα.

Βιβλιογραφία ― Αρβελέρ Ε. - Aymard Μ., Οι Ευρωπαίοι νεότερη και σύγχρονη εποχή. Τόμος Β, εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα.

Bayly C.A., Η γέννηση του νεωτερικού κόσμου 1780-1914, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2013.

Burns E.M., Ευρωπαϊκή Ιστορία. Ο Δυτικός πολιτισμός: Νεότεροι χρόνοι, εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2006.

Hobsbawm E.J., Η εποχή των επαναστάσεων. 1789-1848, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1992.

Hobsbawm E.J., Η εποχή του κεφαλαίου.1848-1875, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1994.

Hobsbawm E.J., Η εποχή των αυτοκρατοριών. 1975-1914, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 2000.

Joll James, Η Ευρώπη 1870-1970, εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2006.

Lindermann S. A., Ιστορία της Νεότερης Ευρώπης. Από το 1815 μέχρι σήμερα, Κριτική, Αθήνα 2014

Miller T. S., Νεότερη και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία, Gutenberg, Αθήνα 2018.

Milza P.- Berstein S., Ιστορία της Ευρώπης. Η Ευρωπαϊκή Συμφωνία και η Ευρώπη των Εθνών. 1815-1919, τ.2, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997.

Richards Denis, Ιστορία της Σύγχρονης Ευρώπης. 1789-2000, εκδόσεις Παπαδήμα, Αθήνα 2001.

Αξιολόγηση ― Οι φοιτητές αξιολογούνται με γραπτές εξετάσεις στη λήξη του εξαμήνου. Κριτική ανάπτυξη δύο θεμάτων από τα τρία που προτείνονται.